Media ry

Helsingin yliopiston viestinnän opiskelijat

Olin lähdössä kevääksi 2019 vaihtoon ja suunnittelin, että haluaisin harjoitteluun sen jälkeen. Ennen vaihtoon lähtöä selasin yliopiston Rekrynetin ilmoituksia ja bongasin Elinkeinoelämä keskusliitto EK:n viestinnän harkan. Eniten minua houkutteli mediaviestinnän kokemus, jota tiesin EK:sta varmasti saavani. Rekryprosessi eteni nopealla tahdilla: sain joustavasti sovittua itselleni haastattelun ennen Italiaan lähtöä ja paria viikkoa myöhemmin sain iloisia uutisia Italiaan harkkapaikka olisi minun! 

Monta pizzaa myöhemmin palasin Suomeen ja kuukauden lomailtuani aloitin harkan Etelärannassa. Heti ensimmäisenä päivänä olin vaikuttunut siitä, miten hyvin minun tulooni oltiin toimistolla valmistauduttu. Sain suoralta kädeltä kaikki laitteet ja tunnarit sekä aimo kasan perehdytystietoa. Ensimmäisten päivien aikana sain tietää, että vastaisin harjoitteluni aikana lukutaitokampanja Operaatio Ankan ruotsinkielisen aallon (Operation Anka) valmistelusta ja toteutuksesta. Kampanjassa kaikille kymmenvuotiaille ruotsinkielisille lapsille lähetettiin kuukauden Kalle Anka -lehdet. Kampanjan tarkoituksena oli korostaa lasten ja nuorten lukutaidon merkitystä muuttuvassa yhteiskunnassa. Alkuun vastuun määrä jännitti, mutta heti vauhtiin päästyäni ymmärsin, miten hieno kokemus kampanjan toteuttaminen alusta loppuun tulisi olemaan.

Kampanjan valmistelu ja toteutus vei suurimman ajan neljän kuukauden harjoittelustani. Toteutin kampanjalle viestintämateriaalit eri kanaviin, hoidin mediaviestintää ja koordinoin kampanjaa yhteistyökumppaneiden kanssa. Projektin lopussa koostin mediaraportin ja kampanjan tulokset yhteen. Operation Anka sai positiivisen vastaanoton ja tavoitti kattavasti ruotsinkielisiä medioita, mistä olin todella tyytyväinen. Koen, että yhteen isompaan projektiin keskittyminen oli mielekästä, sillä osaamiseni syveni tehokkaasti ja sain arvokasta treeniä projektinhallinnassa. Lisäksi Operation Anka oli hyvän mielen kampanja, johon oli ihana uppoutua. Parasta oli saada onnellista palautetta lapsiperheiltä, jotka olivat kampanjan myötä saaneet Kalle Anka -lehdet kotiinsa luettavaksi. 

Operation Ankan ohella pääsin myös osallistumaan erilaisiin avustaviin työtehtäviin. Näihin kuului muun muassa mediatilaisuuksien järjestämistä, toimittajakontaktointia, asiantuntijatekstien editointia ja jakamista sekä somesisältöjen tuottamista. Jokainen päivä Etelärannassa oli erilainen ja viihdyin hyvin toimeliaassa työympäristössä. Sain työskennellä todella osaavan ja huumorintajuisen viestintätiimin kanssa ja koin, että olin arvostettu tiimin jäsen, jonka mielipiteitä kuunneltiin. Toimistolla ei ollut tyhmiä kysymyksiä ja sain harjoitteluni aikana mainiota ohjausta. Neljän kuukauden jälkeen lähdin EK:sta mukana roppakaupalla ammatillista itsevarmuutta ja uusia näkemyksiä siitä, mitä tuleva työurani voisi pitää sisällään. Kannustan medialaisia hakemaan rohkeasti erilaisiin organisaatioihin, vaikkei vielä olisi ihan varma, mitä uraltaan haluaa! Monesti työn touhussa ideat alkavat kypsyä ja oma viestijän identiteetti kirkastuu. 

Teksti: Sofia Dahlskog

Kuva: Niko Jekkonen

Tags:

Comments are closed

Latest Comments

No comments to show.